دسته‌بندی نشده

تفاوت طراحی نقاشی آکادمیک با سیاه قلم

در ابتدا ما بایستی واژه سیاه‌قلم را بررسی و واکاوی کنیم و ببینیم سیاه قلم چه تعریفی را میتونه برای خودش داشته باشه

عزیزان شما اگر واژه سیاه‌قلم را در بستر تاریخ هنر جست‌و‌جو کنید، ما به عنوان یک سبک، یک مکتب، یک اسلوب هنرمندانه، چیزی به عنوان سیاه‌قلم نداری.
سیاه‌قلم یک واژه بسیـار عمومی هست که بین خیلی از هنرمندان و مردم عامه رواج پیدا کرده است.
ما در تاریخ هنر، زمانی که می‌خواهیم واژه سیاه‌قلم را به کار ببریم، سعی می‌کنیم به یک سری آثاری که تک‌رنگ هستند یا فقط به وسیله یک رنگ سیاه، متریال سیاه کار شده‌اند، این واژه را استفاده کنیم.
به طور مثال آثار هنرمندان خاور‌دور که ادیبان چینی یکسری طراحی‌ها را با مرکب سیاه روی کاغذ واشی انجام می‌دادند، در زمان زمان خودشان به آنها سیاه‌قلم می‌گفتند.
یا در صنایع‌دستی واژه‌هایی مثل مینای سیاه، آبکاری سیاه‌قلم و … را تحت عنوان سیاه‌قلم می‌شناختند.
یا در حوزه چاپ‌دستی وقتی که اثر با یک مرکب سیاه، به وسیله تکنیک‌های اچینگ، تیزابی و … کار میشد مانند موارد قبلی تحت عنوان سیاه‌قلم می‌شناختند.
حتی در هنر نگارگری ما هنرمندی داریم که اسم اصلی و کاملشون “غیاث‌الدین محمد نقاش تبریزی” هستش و ما ایشون را در تاریخ هنر به اسم سیاه‌قلم می‌شناسیم، چون کارکتر‌هایی را به شکل دیو طراحی میکرد که تک‌رنگ بودند و رنگ سیاهی که غالب بود.

 

 

دوستان این واژه یه عمومیت خاصی را داره، یعنی صرفاً برای یک داستانی که الان داخل آموزشگاه‌های آزاد در حال آموزش دادن هستش، نیست!
و این دلیل نیست که چون ما حتما باید از ذغال استفاده کنیم، حتما از گرده‌های گرافیتی کار کنیم، این اثر را تحت عنوان سیاه‌قلم بشناسیم.

ما این رویکرد را در آموزشگاه “او” مردود میدونیم چون از روی عکس و ژورنال کار میشه و طرح به صورت کپی کاری به روی کاغذ انتقال داده میشه و سعی میکنن به شیوه‌های محوکردن و … اثر را نزدیک به عکس بازآفرینی کنند.
شیوه‌ای که ما در مرکز هنــری “او” آموزش میدیم، تحت عنوان دوره‌های “آکـــادمیـــک” شناخته میشه. به طور کلی واژه آکادمی، یک شیوه ساختاری و چهارچوب سرفصلی را در بر میگیرد، که شما از نقطه A بایستی به نقطه Z برسید و یــک سیری را طی کنید. تمام تلاش شیوه آکادمیک این است که دید و دست شما هماهنگ بشه و بتونید فضای سه بعدی را به فضای دو بعدی تبدیل کنید. در این صورت استعداد هنری شما بارور میشه، ذهن شما پویا میشه و دنبال مفاهیم و احساسات میگردید. ما در شیوه آکـادمیـک به تولید و خلق اثر هنـری‌ای میپردازیم که دوربین عکاسی نمی‌تونه ثبت کنه. وقتی که شما ذهن خودتون را ثبت کنید، این یک توانایی‌ای هستش که دوربین عکاسی نمی‌تونه داشته باشه. بنابر این شیوه آموزشی ما خیلی متفاوت‌تر از این فضایی هست که تحت عنوان سیاه قلم شناخته میشه.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *